tisdag 20 juni 2017

Nu blir det svårare att arrangera tävlingar!

Jag skrev lite på CykelBloggar´s FB-sida om "lagen" som dyker upp på Vätternrundan och där jag hade en önskan att dessa företag istället borde lägga krut och pengar på ett svenskt Pro Continentallag istället. Nu menar jag inte att det skulle räcka med dem, utan det skulle självfallet behövas en med lite mer muskler (pengar) också.  Vad vissa skrev då är att - Det behövs mer tävlingar m.m."

Men nog om detta, nu är det annat jag har i tankarna. Men det har med de kommentarer jag fick. Jag har skrivit om detta förut men efter samtal med ett antal Länsstyrelser så blev jag ändå lugn, men nu har frågan aktualiserats återigen, inte pga Länsstyrelser utan nu är det Trafikverket som är en kil i maskineriet. Efter ett samtal med Trafikverket så fick jag det tyvärr bekräftat, de drar åt tumskruvarna för cykellopp, inte nog med att cykellopp måste ansöka 4 månader innan start (två för annat) nu ser de extra hårt på lopp som går på vägar med vägnummer under 500 (!!!) jag står klart och tydligt i förordningen. Att de sedan inte tar någon hänsyn till vilken väg eller var den går struntar de högaktningsfullt i.

Det står vidare att om vägen har lite mer trafik så skall arrangörer hitta ett bättre alternativ, typ cykelbana m.m. De uttrycker att de gör det för cyklisternas skull och för att de skall skyddas bättre. Det märkliga är att i förordningen så står det som exempel att lopp som Vätternrundan och Ironman är exempel på hur det skall vara, stab, täta kontakter med trafikverket m.fl. Att en förordning ens nämner ett lopp vid namn är ju lite anmärkningsvärt, speciellt då Vätternrundan är ett av de farligaste loppen du som motionär kan köra. Mycket förvånande! De (trafikverket) sa att gamla lopp som gått i många år kan få lite mer gräddfil, men även dessa ses över och jag vet att åtminstone ett klassiskt MTB lopp som fått dra om sin sträckning.

Det som är mycket förvånande är att de (Trafikverket) kan stoppa en sträckning, men de kommer inte med några alternativ. Vilket man kan tycka vore en självklarhet eller hur? Jag vet åtminstone 4 lopp som just nu har svårigheter med trafikverket. Detta till trots att så sent som i våras var det debatt i Riksdagen om att det måste bli lättare att anordna motionslopp på cykel.

Vad innebär detta för den lilla klubben då? Ja ni kan se fram emot stora svårigheter att arrangera nya lopp, är ni en nystartad klubb så kan det bli mycket svårt att göra något. Trots att klubbens hela ek kanske är beroende ett motionslopp.

När jag pratade med en tjänstekvinna på Trafikverket så blev jag lite hetlevrad och mina kommentar var - Byggs vägarna endast för biltrafik? - Ni stoppar helt cykelsporten! - Vad är nästa steg, förbud mot att cykla fler än en på allmän väg?

Nu så här i efterhand så kanske jag skulle ha formulerat om mig, dock är frågorna fortfarande väsentliga, det känns inte så där jättekul att vara en förespråkare för LVG när man slåss mot Trafikverket. Förordningen som jag hänvisar till skrevs 1998, uppdaterades 2011 för att slutligen skrivas om i nuvarande form 2014

/Fritz

Inga kommentarer: