tisdag 16 juli 2013

Varför kör inte svensk elit som proffsklungan? (del I)

Michael Olsson värdig vinnare av SM oavsett!!
Kritik
Efter SM så framfördes det kritik från några håll att vissa åkare inte visade den respekt som nationströjan borde få. Den jag tänker närmast på är att Roberto Vacchi framförde den kritiken, han menade på att vissa proffs inte körde på den kapacitet de egentligen besitter. Jag pratade med några angående detta, i viss mån försvarade jag åkarna, även om jag förstod både Vacchis och de andra åkarnas resonemang. Mitt försvar var att det var ju ändå bra många cyklister som var i utbrytning och en sådan stor grupp skall ju med samarbete klara av att hålla undan ändå. Vilket de även gjorde, Sebastian Balck var nära att köra ikapp dem medans andra följde med klungan in i mål.
Varför körde de inte ikapp utbrytningen? Ja det kommer vi nog aldrig att få veta, men Vacchi och andra menade att de borde ha kunnat skapa ett samarbete och jagat ner dem.

Proffsen
Men för att få ett samarbete måste åkarna vara överens eller hur? Då blir ju diskussionen hur vi svenskar kan vara "varför skall jag hjälpa honom till att vinna SM?" typiskt svenskt. Men samtidigt vet jag inte vilka lag som ingick i utbrytningen, att People4you inte ville ge övriga någon hjälp säger sig själv, de hade ju två åkare i utbrytningen + att Tobias Ludwigsson kommer ju från det laget (Cykelcity) inte jagar han ner sin gamla polare eller. Balck var ju nära, men hur många hade han från sitt lag? Ja då säger någon jamen han kör ju inte för Christina Watches på SM, lika så för Christoffer Stevens (Concordia), men hur ofta är de hem och kör för sitt svenska lag? Svenska elittävlingar kan vara stökiga och jag tror inte att de vill riskera att vurpa och skada sig därav att de inte körde för fullt. Thomas L och Gustav L då? De kör ju i samma lag i proffsklungan IAM, ja varför de inte började dra och jaga ner utbrytningen kan man fråga sig, det kan ju vara samma anledning som jag tror sedan tidigare, man vill inte riskera något i onödan. Eller har någon av er en annan teori?


Övriga åkare
Om inte proffsen ville jag a och köra ner utbrytningen, varför gjorde inte några av de andra hungriga elitåkarna något? Jag tror att de åkte och sneglade på vad just proffsen sysslade med och väntade på att de skulle ta initiativet, drar mig till minne då damernas SM avgjordes för några år sedan, då alla tjejer väntade på att Emma J och Susanne L skulle börja köra och inte brydde sig om Angelica Agerteg som var loss solo. Först hände det ingenting, inte senare heller, men när de väl började jaga och köra var det försent och Angelica höll undan och blev svensk mästarinna. Där tror jag också att tjejklungan missbedömde Angelicas kapacitet och gjorde en klassisk miss.
Men då frågar man sig, varför väntar svenska elitåkare på proffsen? Det borde ju vara en gyllene chans att visa upp sig, och vilken fjäder i hatten om man kan säga "jag knäckte proffsen!!"

Sebastian Balck gjorde en kämpa insatts på SM
Röster som hörts ang. svenska elitklungan
Ja jag har ofta hört om lag som dominerat svensk elitcykling, tidigt 00-tal så var det Team Crescent och senare Bianchi Nordic som var dominanten, en polare berättade att när Bianchi skapade sin vinge i kantvindskörning så var de stentuffa och släppte inte in någon (utom ett undantag som knuffade sig in) de samarbetade och körde som ett proffslag kör, men sedan var de dominanter inom svensk cykel också. Senare hade vi lag som Team Mälarenergi och Skoghall som var tuffa och agerade proffsigt. Senare år och i år hade vi Team Cykel City och nu är de flesta i Team People4you, även om Team Trek försöker skapa något som People4you har. Men räcker det till?
Christian Bertilsson skrev ett intressant inlägg om sina upplevelser från det nyligen avslutade U6 i Tidaholm, det har väckt ont blod men även positiva tankar från åkare i övriga lag /klubbar. Tänkvärda tanker han förmedlar och de har bekräftats från några nuvarande elitåkare men även från ett antal fd proffs jag tagit kontakt med. Ni kan läsa inlägget på hans blogg: Christian Bertilsson

Del II
Där kommer jag att skriva om vad folk tycker om svenska elitlopp och även mina egna upplevelser när jag suttit bredvid som bisittare, men jag tycker ändå att ni skall innan dess läsa Christians kritik mot elitklungan och skapa er egen uppfattning innan jag förmedlar mina åsikter. Notera att kritik både kan vara positiv och negativ.

Ha en bra dag,

hälsningar,
Fritz

1 kommentar:

Emil sa...

Instämmer i din kritik.
Upplever också en typ av svensk jantelag inom den svenska elitklungan.