onsdag 27 oktober 2010

Bianchi Café & Cycles


Igår hade Bianchi presslunch för den nya butiken på Norrlandsgatan i Stockholm, ett stenkast från Kungsgatan. Redan när man närmade sig butiken från just Kungsgatan gick det inte att ta misste på var de höll till. Bianchi i neon självklart i nyansen celeste. Butiken som är på 360 kvm var från första början en upplevelse, även om det var trångt med alla inbjudna till denna presslunch. Glömde faktiskt bort att käka, var ju tvungen att spana in alla skrymslen och vrån.

"Espresso och take away delen"

"Restaurang & Café delen"

I alla fulla fall skall jag försöka beskriva butiken med ord även om bilderna talar för sig själva, när man kommer in genom entrén så ligger det direkt till höger en espressebar, där det även kommer att finnas en take awaydel. Fototapeten var ju direkt supergrym, i en monter så stod det även en Bianchi D2 Crono tempohoj, precis som en jag vill ha, fast jag vill ju att min skall ha lite mer celeste i sig. När vi sedan fortsätter i in cafét butiken och lämnar espressobaren bakom oss så kommer stora baren där antipesto och cafédelen för de som vill sitta och käka en lätt lunch eller en längre fika skall hålla till, har var det igår riktigt trångt. Men så är det, bara att acceptera. Allt var grymt smakfullt dekorerat och ordnat. Ett litet tips till Bianchi Café & Cycles sälj även förklädena som personalen har på sig, skulle mer än gärna ha ett sådant på mig när jag står och tillagar middag hemma. Själva matdelen delas av genom ett stort fönster som går genom hela butiken. Bakom glaset ser man hojjar i parti och minut även om jag är säker på att det kommer vara ännu flera när väl butiken öppnar.

"Bianchi MTB:s"

I själva cykeldelen börjar celestefärgen ge sig mer och mer till känna, denna del består av 4 olika sektioner, de kan beskrivas som ett för MTB och CX, en för racers och för verkstad och sedan själva butiksdelen med kassa och tillbehör som t.ex. kläder. Ovanför kassan hänger en Bianchi Oltre Nero Special Edition som kan bli din för den nätta summan 110 000:- Men då får du även den utrustad med Campa Super Record 11sp. Riktigt snygg..

"Bianchi Oltre Nero Limited Edition"

Själva träffen avlöpte trevligt, Salvatore Grimaldi, Bob Ipelton (VD Bianchi), Nicklas Sigurdsson (VD för butiken) Lars Svalin & Angelo Lecchi (Produktchefer Bianchi) talade om Bianchi i tur och ordning, även de som desingat själva konceptet var upp och snackade lite. Riktigt skoj.

"Fr.v. Nicklas Sigurdsson, Angelo Lecchi, Lars Svalin & Salvatore Grimaldi"

En rolig grej som hände när man knallade runt och kikade var när jag stod och studerade hojjarna i racerrummet, då avslöjade sig en journalist väldigt snart att hon vet banne mig ingenting, och det var något som jag hörde många som diskuterade.. "Vad står Bianchi för" - "Hur länge har märket funnits" - etc. etc. Men i all fall denna kvinnliga journalist frågade mig , "varför finns det inga damcyklar?", vad hon menade var sådana där överröret går ner mot vevpartiet för att vara bekväma att kliva på... Oj var min första reaktion, men jag samlade mig väldigt snabbt och sa att det är egentligen ingen skillnad utseendemässigt mellan dam och herr, inte vid första anblicken, men det finns faktiskt damhojjar förklarade jag för tjejen. Bianchi har en serie som heter "She" och som har en geometri som är anpassat för tjejer. det visar sig främst genom att vissa rör är kortare och passar en kvinnas kropp bättre, sedan finns det styren och annat som är anpassat just för tjejer. Då förstod hon lite bättre, men hon var även tvungen att fråga "Varför måste hjulen vara så smala, blir det inte svårt att cykla med dem?", min enda kommentar till detta var att det kan se svårt ut när man tittar på hojjen så här, men när du väl sitter på cykeln märker du inte att däcken är smala, om du inte skall ut i skog, men då skall du ha en Cross eller en MTB istället. Hon tackade mig i alla fall för "lektionen".

Jag fick även nöjet efter att alla tal hade hållits få några ord mellan Lars Svalin och Angelo Lecchi, grymt trevliga killar. Tror att Lars blev lite impad av min tatuering på vaden =) .. man har ju gjort varumärkesintrång där. Men riktigt skoj var det. Var ju tvungen att be dem signera min pressmapp, som var riktigt snygg. Vid senare tillfälle signerade även Salvatore den. Missade tyvärr Bob. Men man kan ju inte få allt här i livet.

"Bianchi racers och hybrider"

Sammanfattningsvis trevlig butik, och jag är säker på att många cyklister kommer att hänga på Caféet för att dricka espresso alternativt en latte, även de cyklister som har svårt för celestefärgen (även om de envisas och kalla den mintgrön) kommer nog att vara där . Maten var fint upplagd och även om jag missade att käka så var intrycket att det här är kvalitet. Fanns det några minus? Ja även om jag är inbiten Bianchist, försöker ju ändå vara ojektiv så försökte jag efteråt sålla lite intryck från dagen, och visst nu har ju inte butiken öppnat ännu, men lite fler racers hade varit skoj och se, även om vissa idag endast sälj i ramkit så hade det varit skoj och se dem i taket också, nu blev det lite väl många Bianchi C2C, även om det fanns Sempre och den tidigare nämnda Oltren.

"Presskit och give aways, coolt USB minne i form av en nyckel med en känd logga"

Det blir nog bättre när det väl kör igång på "riktigt". Det andra frågetecknet jag fick var. nu ligger butiken i Stockholm, och om jag hade säg varit ute och hojjat lite och tänkt att avsluta eller varför inte mötas upp (osannolikt men ändå) utanför cafét för en kaffe, var ställer jag hojjen? Lämna den på gatan utanför är helt otänkbart både för mig och mitt försäkringsbolag. Antingen tänker de att ingen kommer att hojja hit för en kaffe, eller så har designerna inte tänkt på detta. Det kan ju även jag förstå, de arbetar ju med design inte att komma på bra lösningar på ett så praktiskt problem som var man parkerar hojjen.

"Mingel i cafédelen, även Blossom Tainton gillar Bianchi"

""Bianchi tillbehör"

Nä även om jag skall försöka låta bli att min celestefärgade hjärta skall lysa igenom allt för mycket så är bara rekomendationen - GÅ DIT! =)

Till sist, var ju lite fundersam över hur Michael Bindefeld AB skulle klara av och lansera en cykelbutik med café, efter dagen var alla tveksamheter över detta borta, med väl berömt godkänt för väl genomarbetat arrangemang. Bara en massa + med andra ord.

Ha en bra dag,

Hälsningar,
Fritz

4 kommentarer:

Anonym sa...

kul läsning Fritz - både om Bianci fiket och en hel del annat på cyklebloggar.se. kanske dags för mig att skapa en blogg ? /liz

Bianchi sa...

Tack Fritz! Enligt Tille så kommer man att ha uteservering på gården i sommar. Där kanske man kan parkera sin Bianchi när man cyklat dit från Dalarna

Matilda Modigh sa...

Mycket stiligt och äntligen att ett sådant proffsigt café har hittat till Sverige!

Men var fanns alla cyklister på den stora invigningen...? Knepigt.

Anonym sa...

Kanns som lite fel clientele pa premiaren eller..? Nu har jag ju inte vart dit, men ser inte ut att ha en riktig 'cyklings atmosfar'.
Om ni nan gang ar i London, kolla in Look Mum No Hands - dar har ni ett riktigt cykelkafe som drivs av akta cykelentusiaster och inte ligger i snobbkvarteren dar alla anda tar taxi ;-)
http://www.lookmumnohands.com/
Men lovar att jag ska kolla in Bianchi stallet nasta gang jag ar i Stockholm innan jag skriver av det helt och hallet :-)